Rosia Montana - reclama inselatoare

sursa: www.adevarul.ro / 11 August 2011 / Autor: Iulia Bunea


Compania RMGC care încearcă să exploateze zăcămintele de aur de la Roşia Montană a difuzat în această vară o serie de spoturi de informare controversate. În spoturile cu privire la exploatările de la  Roşia Montană erau făcute mai multe promisiuni fară acoperire. Compania RMGC a retras clipurile imediat ce au apărut plângerile.
Consiliul Român al Publicităţii, organism care are rol consultativ în publicitate, a decis că cele două spoturi Roşia Montană dezinformează.
Clipurile erau menite să informeze asupra planurilor Roşia Montană Gold Corporation pentru zona pe care vrea să o exploateze. Compania promitea „fapte nu poveşti", promitea 70 de milioane de euro pe care îi vor investi în conservarea patrimoniu Investiţii pe care nu le pot justifica lui şi mii de locuri de muncă.

Investiţii pe care nu le pot justifica

Clipurile au fost contestate de către organizaţia Eco-Civica la CNA şi au ajuns astfel „pe masa" Consiliului Român al Publicităţii (RAC). Spoturile au dispărut de pe TV în data de 27 iulie, cu două zile înainte să fie înregistrate la RAC. Reprezentanţii RMGC au mers la discuţii cu reprezentanţii Consiliului pentru a da explicaţii. Însă nu au putut justifica chiar toate afirmaţiile care apăreau în spoturi. 

„Mii de oameni din întreaga ţară vor avea din nou ce munci", spune o voce în spoturile publicitare. „Proiectul Roşia Montană creează mii de locuri de muncă", mai apare în clip. Cele două afirmaţii nu nu au putut fi susţinute de către reprezentanţii RMGC, potrivit cărora politica de personal implică angajarea cu precădere a persoanelor fără ocupaţie din zona exploatării. În plus, antrenarea altor companii pentru colaborarea cu RMGC  („muncitorii care descarcă piesele venite pe mare", „şoferii care transportă străbătând ţara întreagă" etc.) nu presupune, obligatoriu, crearea de noi locuri de muncă („vor avea din nou ce munci"), ci furnizarea de volum de lucru suplimentar către aceste companii.

În ceea ce priveşte spotul despre „restaurarea caselor monument istoric" şi „conservarea galeriilor romane, (...)", afirmaţia „Roşia Montană Gold Corporation investeşte 70 de milioane de dolari în conservarea patrimoniului" poate crea consumatorului impresia că această investiţie este în derulare şi reprezintă o certitudine. În realitatea, afirmaţia adevărată în totalitate. Doar o parte din sumă a fost investită, iar investirea în totalitate se face pe perioada de derulare şi este condiţionată de anumiţi factori.

Spoturi cu Probleme

Compania nu este la prima abatere de acest gen. Consiliul Naţional al Audiovizualului a oprit de la difuzare, în vara lui 2009, o serie de spoturi de asemenea înşelătoare. În succesiunea de clipuri de la vremea respectivă apăreau întrebarea „În ce proiecte ar trebui să investească România 4 miliarde de dolari?" şi afirmaţia „Noul proiect Roşia Montana aduce României 4 miliarde de dolari", ambele dovedindu-se neadevărate. Afirmaţiile induceau consumatorului ideea că cele 4 miliarde de dolari sunt în totalitate la dispoziţia statului român, când în realitate doar 1,8 miliarde de dolari sunt beneficiile directe ale statului, potrivit declaraţiilor apărute chiar pe site-ul companiei la vremea respectivă.

Până la închiderea ediţiei, reprezentanţii Roşia Montană Gold Corporation au evitat să răspundă întrebărilor „Adevărul".

70 de milioane de euro promite RMGC pentru conservarea patrimoniului, dar numai în anumite condiţii.

Emil Hurezeanu s-a transformat în avocat pentru Roşia Montană


Scriitorul şi publicistul Emil Hurezeanu a susţinut vehement proiectul Roşia Montană Gold Corporation în emisiunea „Ultima Oră" de la Realitatea TV în care se discuta despre „Regele Cioabă şi soluţia anticriză". Liderul de opinia a considerat că mai important decât discuţia despre romi este subiectul Roşia Montană. „Statul susţine acest proiect. Proiectul este controlat de o importantă firmă canadiano-americană, presa, o bună parte din ea, este împotriva proiectului. Societatea civilă şi academicienii sunt împotriva proiectului", a constat Hurezeanu. „Aici avem un mare priect, de viitor, care este legat de ceea ce se întâmplă acum, o criză şi am putea să avem aur acolo.

Despre asta nu se discută", a mai spu Hurezeanu, care se întreabă de ce există atâta ipocrizie în România şi de ce un proiect este amânat de atâţia ani. Cu tot acest exces de zel al lui Emil Hurezeanu, nu trebuie uitat că, din întreaga exploatare de la Roşia Montană statului îi va reveni doar 20%. De asemenea, atitudinea pro Roşia Montană a lui Hurezeanu este pusă sub semnul întrebării având în vedere că, vara trecută, publicistul a fost plimbat, pe banii companiei canadiene, până în Noua Zeelandă, unde se află una dintre minele exploatatorului aurifer. O excursie de 10.000 de euro de persoană, unde invitaţi au fost şi alte nume mari din presă: junalistul Robert Turcescu, Vlad Macovei, redactor-şef la „Evenimentul zilei" şi Mihai Tatulici.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu